مؤلفه‌ها و شاخص‌های مدل مسئولیت اجتماعی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.

2 گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.

3 گروه جامعه شناسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.

4 گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.

10.22059/jscm.2024.370386.2480

چکیده

مسئولیت اجتماعی یکی از مفاهیم مهمی است که حوزه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را در بر می‌گیرد. هدف این تحقیق بررسی مؤلفه‌ها و شاخص‌های مدل مسئولیت اجتماعی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بود. این تحقیق از نوع تحقیقات آمیخته اکتشافی بوده که با تحلیل محتوای مرامنامه‌های مسئولیت اجتماعی شرکت‌های پیشرو در اجرای مسئولیت اجتماعی دنیا و صنعت نفت ایران، ابعاد و مؤلفه‌های الگو شناسایی شده و سپس با روش دلفی تثبیت گردید، جامعه آماری اول شامل متخصصان و خبرگان شرکت مناطق نفت-خیز و دانشگاهی در حوزه مسئولیت اجتماعی که تعداد 15 نفر انتخاب شدند. جامعه آماری دوم شامل ذینفعان و استفاده گیرندگان از حوزه مسئولیت اجتماعی است. براساس فرمول کوکران برای جوامع نامحدود تعداد این افراد 394 نفر محاسبه شد. جامعه سوم مجریان و متولیان اجرای برنامه‌های مسئولیت اجتماعی که تعداد 79 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحلیل محتوای مرامنامه‌های شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا، ابعاد الگوی مورد نظر بررسی و در نهایت به کمک مدل‌سازی ساختاری – تفسیری و با کمک نرم افزار میک مک، الگوی مورد نظر ترسیم و سطوح پنجگانه این الگو معرفی شدند. پس از تحلیل محتوا و دو دور روش اجرای دلفی، دوازده مؤلفه و 58 شاخص استخراج گردید، که برای زیست بوم هر منطقه، می‌توان آن‌ها را به‌عنوان مؤلفه‌ها و شاخص‌های مدل مسئولیت اجتماعی در نظر گرفت. این ابعاد و مولفه‌ها در دور دوم دلفی، غربالگری شدند. در نهایت اولویت‌بندی مؤلفه‌ها، شاخص مسئولیت اجتماعی سازمانی با وزن نسبی 330/0 بیشترین اهمیت را دارد. بنابراین در بین 12 شاخص، بیشترین تأثیر را دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات