واکاوی تاثیر سرمایه اجتماعی درجه دوم بر نوآوری سبز اکتشافی و بهره‌بردارانه

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه ، ایران

2 دفتر آموزشی و پژوهشی ارومیه، پژوهشگاه نیرو، ارومیه، ایران

10.22059/jscm.2024.370812.2485

چکیده

هدف پژوهش حاضر واکاوی تاثیر سرمایه اجتماعی مرتبه دوم بر نوآوری سبز با نقش تعدیل‌گری دو‌سو توانی حاکمیتی در شرکت‌های مرجع بخش کشاورزی استان آذربایجان‌غربی می‌باشد. این پژوهش با رویکردی توسعه‌ای- کاربردی و به شیوه توصیفی از نوع پیمایشی انجام گرفته است. برای جمع آوری داده‌ها از روش میدانی و کتابخانه‌ای استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل شرکت‌های مرجع در حوزه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در استان آذربایجان‌غربی می‌باشند. از بین 650 شرکت صنایع تبدیلی استان 200 شرکت دارای ویژگی مرجع و در عین حال نوآوری سبز بوده که 152 شرکت در نمونه نهایی مشارکت داشته‌اند. پرسشنامه تحقیق استاندارد بوده و روایی و پایایی آن جهت افزایش اعتماد دوباره مورد آزمون قرار گرفته است. داده‌های تحقیق مبین تایید 7 فرضیه از 12 فرضیه تحقیق بوده و نقش سرمایه اجتماعی مرتبه دوم مشتریان و تامین کنندگان را بر نوآوری سبز تایید می-نماید. نقش تعدیلگری متغیر حاکمیت قراردادی در روابط رد شده اما نقش تعدیلگری متغیر حاکمیت رابطه‌ای بر مبنای خروجی‌های آماری مورد تایید می‌باشد. یافته‌های بیانگر این است که سرمایه اجتماعی مرتبه دوم از مشتریان و تامین‌کنندگان بر نوآوری سبز بهره بردارنه و اکتشافی سبز تاثیر معنی‌داری دارد. یافته‌های تحقیق در زمینه نقش تعدیلگری متغیر دو سوتوانی حاکمیتی در مدل مفهومی تحقیق، از بعد حاکمیت رابطه‌ای تا حدودی پذیرفت شده و موید این موضوع می‌باشد که استفاده از شبکه سرمایه اجتماعی مشتریان و تامین‌کنندگان مبتنی بر حاکمیت رابطه‌ای می‌تواند با انتقال دانش و اطلاعات مشتریان و تامین‌کنندگان به درون شرکت‌ها، به توسعه و ترویج نوآوری سبز منجر شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات