طراحی چارچوب توسعة سرمایة اجتماعی خارجی سازمان‌های حمایتی بر پایۀ مسئولیت اجتماعی شرکتی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت راهبردی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانشکدة حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 گروه جامعه‌شناسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

10.22059/jscm.2024.368642.2461

چکیده

سرمایة اجتماعی خارجی سازمان‌های حمایتی درجه‌ای از منابع بالقوه ناشی از ارتباطات خارجی مدیران و کارکنان آن‌ها با محیط بیرونی است. هدف این تحقیق طراحی چارچوب توسعة سرمایة اجتماعی خارجی سازمان‌های حمایتی بر پایۀ مسئولیت اجتماعی شرکتی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت کیفی، و از نظر مسیر اجرا بر اساس «نظریة مبنایی» است. فن گردآوری داده‌ها «مصاحبه» بود که بر اساس آن پانزده نفر از خبرگان به روش «نمونه‌گیری مبتنی بر معیار» انتخاب شدند. یافته‌ها نشان می‌دهد با رصد هوشمندانۀ عوامل مداخله‌گر اجتماعی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی، فناوری و نیز برنامه‌ریزی برای تغییر شرایط زمینه‌ای اثرگذار بر پدیدة محوری، راهبردهای تحول ساختاری در روابط عمومی، ترویج مباحث آینده‌نگاری، اهتمام به برنامه‌ریزی راهبردی، تغییر در سیاست‌های حاکمیتی، برندسازی شرکتی، شبکه‌سازی سازمانی، و ارتقای دولت الکترونیک می‌تواند بر توسعة سرمایة اجتماعی خارجی سازمان‌های حمایتی مؤثر باشد. پیامد چنین اقدامی بقای شرکت‌ها و کارخانه‌ها و توانمند شدن افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی خواهد بود. از ‌این ‌رو، مدل پارادایمی تحقیق حاضر می‌تواند به ‌عنوان یک الگوی مطلوب به توسعة پایدار سرمایه‌های اجتماعی خارجی سازمان‌های حمایتی و ایجاد رفاه اجتماعی بیشتر کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عذاریانی، عبدالامیر؛ خیری، حسن؛ اژدری زاده، حسین (1400). تحلیل سیاست‌های فرهنگی موثر بر نظام جمهوری اسلامی ایران در حفظ سرمایه اجتماعی در استان خوزستان. مطالعات توسعه اجتماعی، 2(13)، 296-307.
فغفوری آذر،  امین؛  باکویی، فاطمه؛  مهدوی عادلی، محمدحسین؛ رادفر،  رضا؛ افشار کاظمی،  محمدعلی (1398). طراحی مدل پویای تحلیل سرمایه اجتماعی با رویکرد دینامیک سیستم. مدیریت سرمایه اجتماعی، 6(4)، 445-473. doi: 10.22059/jscm.2019.282916.1866.
فرخ‌شاهی‌نیا، رضا (1399). پیامدهای عدم تمرکز سازمان‌های حمایتی ایران بر اساس مسئولیت اجتماعی شرکتی. فصلنامه مدیریت متعالی، 4(3)، 57-76.
قاسمی، حاکم؛ نیکوئی، مهدی؛ شیروی‌پور، شهریار (1400). استراتژی‌های ساخت و نگهداری سرمایه اجتماعی در ایران: کاربرد رویکرد آینده‌نگاری تحلیل لایه‌ای علی. مجله علوم مدیریت ایران، 16(63)، 135-160.
ایمان، محمد تقی؛ وجیهه جلاییان بخشنده (1389). بررسی و تبیین رابطه بین مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سرمایه اجتماعی در میان جوانان شهر شیراز. جامعه‌شناسی کاربردی، 21(1)، 19-42.
خنیفر، حسین؛ مسلمی، ناهید. (1397). اصول و مبانی روش‌های تحقیق کیفی. تهران: انتشارات نگاه دانش.
پناهی، محمدحسین؛ پناهی، حسین (1393). بررسی ابعاد و رابطه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات با سرمایه اجتماعی. مطالعات رسانه جدید، 1(3)، 1-42. doi: 10.22054/cs.2015.4592.
رادمان، علی (1400). گزارش اینفوگرافیک 62 طرح پژوهشی. تهران، مرکز برنامه ریزی و پژوهش، دفتر دفتر مطالعات و پژوهش، دفتر مرکزی کمیته امداد امام خمینی(ره).
رضایی، علی (1400). گزارش اینفوگرافیک 62 پروژه تحقیقاتی. تهران: مرکز برنامه‌ریزی و پژوهش، دفتر مطالعات و تحقیقات کمیته امداد امام خمینی.
رابینز، استیون پی؛ دِی سنزو، دیوید ای (1377). مبانی مدیریت. ترجمه سید محمد اعرابی، حمیدرفیعی؛ بهروز اثراری ارشاد. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
رستمی تنگکی، آرمان؛ ماشینچی، علی اصغر؛ قلتاش، عباس (1398). تبیین الگوی فرهنگ کمک و نیکوکاری در نظام رسمی آموزش و پرورش کشور. دوماهنامه رویکردهای نوین در مدیریت آموزشی، 11(45)، 269-288.
روشندل اربطانی، طاهر؛ ذوالفقارزاده، محمد مهدی؛ بلالی، مجید (1393). روندهای محیطی موثر بر آینده رسانه ملی در افق بیست ساله کشور. پژوهش‌های مدیریت استراتژیک، 20(54).
ساروخانی، باقر؛ ادهمی، عبدالرضا؛ محمدزاده، حیدر (1400). سرمایه اجتماعی به‌عنوان مبنای پیشرفت اقتصادی (مورد مطالعه: منطقه آزاد ارس). فصلنامه جامعه‌شناسی اقتصادی و پیشرفت، 10(1)، 245-270. doi: 10.22034/jeds.2021.41434.1455.
سیادتی خراطی، سید محسن (1396). لزوم شفاف‌سازی امور مالی دولت برای بهبود شرایط اجتماعی موجود. کنفرانس منطقه‌ای نقش مدیریت و حسابداری در تعالی سازمان‌ها و حل چالش‌های مالی. https://civilica.com/doc/275699.
Akram, T., Lei, S., Hussain, S. T., Haider, M. J., & Akram, M. W. (2016). Does relational leadership generate organizational social capital? A case of exploring the effect of relational leadership on organizational social capital in China. Future Business Journal, 2(2), 116–126.
Anas, M. A. (2018). Social Entrepreneur: A ‘Coin’ Fundraising Model for Social Organizations. KnE Social Sciences.
Anheier, H. K. (2009). What kind of nonprofit sector, what kind of society? Comparative policy reflections. American Behavioral Scientist, 52(7), 1082-1094.
Adhariani, A., Khairi, H., & Azhdarizadeh, H. (2021). Analysis of cultural policies influencing the system of the Islamic Republic of Iran on the preservation of social capital in Khuzestan province, Iran. Social Development Studies, 2(13), 296-307. (In Persian)
Buchta, K., Jakubiak, M., Skiert, M., & Wilczewski, A. (2018). University social responsibility: Theory vs. practice. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (520), 22-33.
Bourdieu, P. (1986). The Forms of Capital. In J. G. Richardson (Ed.), Handbook for the Theory and Research for the Sociology of Education (pp. 241–258). New York: Greenwood Press.
Coleman, J. S. (1998). Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology.
Du, S., Bhattacharya, C. B., & Sen, S. (2011). Corporate social responsibility and competitive advantage: Overcoming the trust barrier. Management Science, 57(9), 1528-1545.
Dudwick, N., Kuehnast, K., Jones, V. N., & Woolcock, M. (2006). Analyzing Social Capital in Context: A Guide to Using Qualitative Methods and Data. World Bank Group Working Paper. Stock No. 37260.
Danaeifard, H., & Emami, S. M. (2007). Strategies of qualitative research: A reflection on grounded theory. Strategic Management Thought, 1(2), 69-97. doi: 10.30497/smt.2007.104.
Faghfouri Azar, A., Bakouie, F., Mahdavi Adeli, M. H., Radfar, R., & Afshar Kazemi, M. A. (2019). Designing a dynamic model to analyze social capital with system dynamics approach. Social Capital Management, 6(4), 445-473. doi: 10.22059/jscm.2019.282916.1866. (In Persian)
Farokhshahinia, R. (2024). Consequences of decentralization of Iranian support organizations based on corporate social responsibility. Journal of Exalted Governance, 4(3), 57-76. (In Persian)
Fidler, D. (2011). Foresight defined as a component of strategic management. Futures, 43, 540-544.
Fukuyama, F. (1995). Trust: Social Virtues and the Creation of Prosperity. New York: Free Press.
Ghasemi, H., Nikooye, M., & Shiroyepoor, S. (2021). Strategies to build up social capital in Iran: The application of future-oriented approach of casual layer analysis. Iranian Journal of Management Sciences, 16(63), 135-160. (In Persian)
Gyves, S., & O’Higgins, E. (2008). Corporate social responsibility: An avenue for sustainable benefit for society and the firm? Society and Business Review.
Hedblom, D., Hickman, B. R., & List, J. A. (2019). Toward an understanding of corporate social responsibility: Theory and field experimental evidence (No. w26222). National Bureau of Economic Research.
Hoi, C. K., Wu, Q., & Zhang, H. (2018). Community social capital and corporate social responsibility. Journal of Business Ethics, 152(3), 647-665.
Iman, M. T., & Jalaian Bakshandeh, V. (2010). Examining and explaining the relationship between social responsibility and social capital among the youth of Shiraz. Applied Sociology, 21(1), 19-42. (In Persian)
Jha, A., & Cox, J. (2015). Corporate social responsibility and social capital. Journal of Banking & Finance, 60, 252-270.
Johansson, S., Leonard, R., & Noonan, K. (2012). Caring and the generation of social capital: Two models for a positive relationship. International Journal of Social Welfare, 21(1), 44-52.
Khanfir, H., & Muslimi, N. (2018). Principles and basics of qualitative research methods. Tehran: Negah Danesh Publications. (In Persian)
Liao, C., Zhu, Y., & Liao, X. (2015). The role of internal and external social capital in crowdfunding: Evidence from China. Revista de cercetare si interventie socialâ, 49, 187-204.
Ma, J., Ma, Y., Bai, Y., & Xia, B. (2014). Study on the technical efficiency of creative human capital in China by three-stage data envelopment analysis model. Discrete Dynamics in Nature and Society, e-Journal, 1–12. http://dx.doi.org/10.1155/2014/964275.
Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242-266.
Nyuur, R. B., Ofori, D. F., & Amponsah, M. M. (2019). Corporate social responsibility and competitive advantage: A developing country perspective. Thunderbird International Business Review, 61(4), 551-564.
Panahi, M. H., & Panahi, H. (2014). Investigating the dimensions and relationship of information and communication technologies with social capital. New Media Studies, 1(3), 1-42. doi: 10.22054/cs.2015.4592. (In Persian)
Porter, M. E., & Kramer, M. R. (2002). The competitive advantage of corporate philanthropy. Harvard Business Review, 80(12), 56-68.
Putnam, R. D. (1993). Making democracy work: Civic traditions in modern Italy. Princeton: Princeton University Press.
Putnam, R. D. (1995). Bowling Alone: America’s Declining Social Capital. Journal of Democracy, 6, 65-78.
Radman, A. (2021). Infographic report of 62 research projects. Tehran: Planning and Research Center, Studies and Research Office, Central Office of Imam Khomeini Relief Committee. (In Persian)
Robbins, S., & De Santis, D. (1998). Fundamentals of Management. Translated by S. M. Arabi, M. A. Hamid Rafiei, & B. Asrari Ershad. Tehran: Cultural Research Office. (In Persian).
Rostami Tengki, A., Mashinchi, A. A., & Qaltash, A. (2019). Explaining the scheme of the aid and philanthropy culture model in the country’s formal education and training system. Bimonthly New Approach in Educational Management, 11(45), 269-288. (In Persian)
Roshandel Arbatani, T., Zulfiqarzadeh, M., & Veblai, M. (2014). Environmental trends affecting the future of the national media in the country’s twenty-year vision. Strategic Management Research, 20(54). (In Persian)
Ritchie, J., & Lewis, J. (2003). Qualitative research practice: A guide for social science student and researcher. London: SAGE Publication.
Sabet, N. S., & Khaksar, S. (2024). The performance of local government, social capital and participation of villagers in sustainable rural development. The Social Science Journal, 61(1), 1-29.
Sarukhani, B., Adhami, A., & Mohammadzadeh, H. (2021). Social capital as a basis for economic progress (case study of Aras Free Zone). Quarterly Journal of Economic Sociology and Progress, 10(1), 245-270. doi: 10.22034/jeds.2021.41434.1455. (In Persian)
Siadati Kharati, S. M. (2017). The need for clarification of the government’s financial affairs to improve the existing social conditions. Regional Conference on the Role of Management and Accounting in the Excellence of Organizations and Solving Financial Crises. (In Persian)
Sadri, A. M., Ukkusuri, S. V., Lee, S., Clawson, R., Aldrich, D., Nelson, M. S., & Kelly, D. (2018). The role of social capital, personal networks, and emergency responders in post-disaster recovery and resilience: A study of rural communities in Indiana. Natural Hazards, 90(3), 1377-1406.
Schmid, H. (2002). Relationships between organizational properties and organizational effectiveness in three types of nonprofit human service organizations. Public Personnel Management, 31(3), 377-395.
Schwarz, J. O. (2008). Assessing the future of futures studies in management. Futures, 40, 237-246.
Vårheim, A. (2009). Public libraries: Places creating social capital? Library Hi Tech.
Wollebaek, D., & Selle, P. (2002). Does participation in voluntary associations contribute to social capital? The impact of intensity, scope, and type. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 31(1), 32-61.
Woolcock, M. (1998). Social capital and economic development: Toward a theoretical synthesis and policy framework. Theory and Society, 27, 151-208.
Zahra, S. A. (2010). Harvesting Family Firms’ Organizational Social Capital: A Relational Perspective. Journal of Management Studies, 47(2), 345-366.