تحلیل تماتیک نقش ساختاری سرمایة اجتماعی در الگوی توسعة حرفه‌ای مدیران مدارس ابتدایی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران

2 گروه ریاضی و آمار، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران

10.22059/jscm.2024.378086.2527

چکیده

در عصر انفجار فناوری و پیچیدگی روابط اجتماعی در سازمان‌ها، سیستم‌های آموزشی دارای بیشترین میزان تعاملات اجتماعی و نیازمند توسعة سرمایة اجتماعی، به‌ویژه در بخش مدیریت خود، هستند. مدیران توسعه‌یافته و شایسته با استانداردهای شاخص سرمایة اجتماعی در ایفای نقش خود موفق‌ترند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ساختاری سرمایة اجتماعی در الگوی توسعة حرفه‌ای مدیران با روش تحلیل تماتیک، مصاحبه، و مطالعة اسناد به عنوان ابزار گردآوری داده‌ها با جامعة آماری مدیران مقطع ابتدایی استان البرز و جامعة نمونة هدفمند دوازده نفر انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از وجود مؤلفه‌های شایستگی‌های فردی، شایستگی‌های میان‌فردی، شایستگی‌های شخصیتی و انگیزشی، شایستگی‌های خلاقانه، شایستگی‌های اجتماعی، شایستگی‌های مدیریتی بود که در بخش شایستگی‌های اجتماعی و مدیریتی شاهد بیشترین نقش سرمایة اجتماعی به‌ویژه در بعد ارتباطی بودیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


ابراهیمی، اسماعیل؛ رضایی، فرزین و قادری، صلاح‌الدین (1402). سرمایة اجتماعی و کارایی سرمایه‌گذاری شرکت. دانش سرمایه‌گذاری، 12(45)، 53 ـ 71.
اسماعیلی، الهام؛ سامری، مریم و حسنی، محمد (1399). تأثیر شرایط سازمانی مدرسه، ادراک رهبری، و انگیزش معلمان بر بهبود فعالیت تدریس با میانجیگری توسعة حرفه‌ای معلمان ابتدایی. رویکردهای نوین آموزشی، 4(30)، 108 ـ 128.
اصفهانی، کرم؛ سلیمانی، نادر؛ تورانی، حیدر و صباحی، پرویز (1398). عوامل مؤثر بر توسعة حرفه‌ای مدیران آموزشگاهی در افق 1404. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، 7)4 (، 210-241. SID. https://sid.ir/paper/383899/fa.
بهشتیان، م. و ابوالحسنی، ح. (1389). سیستم‌های اطلاعات مدیریت. تهران: پردیس.
پوررحیم، مریم و حسین‌پور، رضا (1399). رابطة رهبری آموزشی و خودکارآمدی معلم با توسعة حرفه‌ای معلمان دورة ابتدایی ناحیة 2 شهر اردبیل. رهبری آموزشی کاربردی، 1(3)، 65 ـ 76.
تلخابی، محمود؛ رحمتی، زینب و مرادی، علی‌رضا (1399). توسعة حرفه‌ای معلمان و تغییر مفهومی از طریق محیط ساختن دانش. روانشناسی شناختی، 8(1)، 53 ـ 66.
حسین‌پور، فاطمه؛ فضل‌الهی قمشی، سیف‌الله و محمدی، مهدی (1398). رابطة عملکرد شغلی و خودکارآمدی با توسعة حرفه‌ای دبیران دورة متوسطة ناحیة 2 شهر قم. توسعة حرفهای معلم، 4(4)، 1 ـ 14.
حسینیان، بنت‌الهدی‌سادات؛ نیلی، محمدرضا و شریفیان، فریدون (1402). شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های الگوی توسعة حرفه‌ای معلمان: فراترکیب مدل‌های توسعة حرفه‌ای. نظریه و عمل در برنامة درسی، 11(22)، 89 ـ 132، doi: 10.22034/tpcj.2024.190319.
حمیدی‌زاده، علی؛ طهماسبی، رضا و عالم‌زاده، پریسا (1395). رتبه‌بندی شاخص‌های شناسایی استعداد مدیران (مطالعة موردی: آموزش‌وپرورش استثنایی قم). آموزش در علوم انسانی، 2، 59 ـ 90. SID. https://sid.ir/paper/523170/fa
خوشبختی، جعفر؛ مؤدی، داود و هاشمی آهویی، سید محمد (1401). بررسی نقش سرمایة اجتماعی و حمایت اجتماعی بر حکمرانی خوب مدیران و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان، https://civilica.com/doc/1509843.
دلاویز، محسن؛ مرتضوی اصل، سید خدایار و سینایی، عطاء‌الله (1399). ‌‌تأملی تطبیقی در مفهوم سرمایة اجتماعی از دیدگاه پاتنام و فوکویاما. جامعه‌شناسی سیاسی ایران، 3(4)، 2288 ـ 2306، doi: 10.30510/psi.2022.349291.3646.
زاهدی، سکین و بازرگان، عباس (1392). نگاهی به مفهوم توسعة حرفه‌ای هیئت علمی و تجربه‌های موفق در برنامه‌ریزی و اجرای آن. نامة آموزش عالی، 6(21)، 7 ـ 26.
شیخ‌احمدی، سید عرفان؛ رستمی، شعیب و شریفی، شافع (1402). اهمیت آموزش‌وپرورش دورة ابتدایی. همایش ملی پژوهش‌های مدیریت و علوم انسانی در ایران.
علاقه‌بند، علی (1392). مقدمات مدیریت آموزشی. تهران: روان، ویرایش، ارسباران.
کمرئی، علی‌رضا؛ خورشیدی، عباس؛ حمیدی‌فر، فاطمه؛ محمودی، امیرحسین و شریعتمداری، مهدی (1400). الگوی توسعة حرفه‌ای مدیران آموزشگاهی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای (با استفاده از رویکرد نظریه‌پردازی داده‌بنیاد نوظهور). فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 15(3 (پیاپی 59))، 531 ـ 544، SID. https://sid.ir/paper/374887/fa.
مهربان‌پور، محمدرضا و جندقی، محمد (۱۳۹۸). جایگاه مالی و سرمایة اجتماعی. مدیریت سرمایة اجتماعی، د ۶، ش ۳، 327 ـ ۳۴۹.
موسوی، سید صائب و پورعلی، محمدرضا (1402). سرمایة اجتماعی و اهرم مالی. دانش سرمایه‌گذاری، 12(46)، 1 ـ 23.
موسوی، فرانک و شیرزادی، پرستو (1397). نقش سرمایة اجتماعی مدیران مدارس بر رضایت شغلی معلمان. توسعة حرفهای معلم، 3(4)، 51 ـ 62، SID. https://sid.ir/paper/269615/fa.
ناظم، فتاح و صادقی، ام‌البنین (1393). ارائة الگوی ساختاری بهره‌وری بر اساس سرمایة اجتماعی و سرمایة فکری در آموزش‌وپرورش. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. س 6، 2(22).
نیری، شهرزاد؛ دهقان‌نیری، محمود و سمیری، فاطمه (1397). تأثیر صداقت رفتاری و ادراک سیاست‌های سازمانی بر اعتماد کارکنان وزارت ورزش و جوانان. مدیریت منابع انسانی در ورزش، 6(1)، 143 ـ 159، doi: 10.22044/shm.2019.7394.1798.
هاشمی، سید حامد؛ طبری، مجتبی؛ فرهادی محلی، علی و معطوفی، علی‌رضا (1400). جایگاه سرمایة اجتماعی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه‏ای در توسعة قابلیت‏های توانمندساز مدل چارچوب عمومی ارزیابی (CAF) با تکنیک آنتروپی شانون و دیمتل. مدیریت سرمایة اجتماعی، د 8، ش 1، 1 ـ 179.
وکیلی، ح., حسن‌پور، ر.، جعفرنیا، م.، میرحسینی محمدی، ف. و الهام السادات، ع. (1401). ارائة الگوی توسعة فردی مدیران راهبردی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی. مطالعات منابع انسانی، 12(3)، 76-97.
وکیلی، حسن‌پور؛ جعفرنیا، میرحسینی محمدی و  الهام السادات (1401). ارائة الگوی توسعة فردی مدیران راهبردی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی. مطالعات منابع انسانی، 12(3)، 76 ـ 97.
ولی‌محمدی، آمنه؛ کشوری، سارا؛ قاسم‌پور، عسل و نیازی‌قره‌بابا، لیلا (1402). نقش مدیر مدرسه در پیشرفت تحصیلی، https://civilica.com/doc/1947070.
Akhmedova, Z. (2023). Educational Management Systems, Electronic Education: Tasks and Opportunities. Theoretical aspects in the formation of pedagogical sciences, 2(21), 171-177.
Andrin, G., Kilag, O. K., Groenewald, E., Benitez, J., Dagala, F., & Ubay, R. (2024). Borderless Learning Environments: Impacts on Educational Management Strategies. International Multidisciplinary Journal of Research for Innovation, Sustainability, and Excellence (IMJRISE), 1(2), 43-49.
Azhabband, A. (2012). The basics of educational management. Tehran: Rovan, Editor, Arsbaran. (in Persian)
Bagheri, J., S., Jaberi, A., Soveini, F., & Habib Honari, H. (2021). The Effect of Social Capital Dimensions on the Knowledge-Sharing Intention of Physical Education Teachers, 1, 77–82.
Beheshtian, M. & Abolhasani, H. (1389). Information Management Systems. Tehran: Campus. (in Persian)
Boudreaux, M. K. (2015). An Examination of Principals’ Perceptions of Professional Development in an Urban School District. Journal of Education & Social Policy, 2(4), 27-36.
Brown, C. & Militello, M. (2016). Principal's perceptions of effective professional development in schools. Journal of Educational Administration, 6(4), 56-67.
Castleberry, A.N. & Nolen, A.L. (2018). Thematic analysis of qualitative research data: Is it as easy as it sounds?. Currents in pharmacy teaching & learning, 10(6), 807-815.
Claridge, T. (2018). Dimensions of Social Capital - Structural, Cognitive, and Relational. Social Capital Research. All rights reserved, 2-4.
Cruz, R. A. D., Kilag, O. K., Cantere, Jr, G., Vestal, A. P., Binagatan, M., & Abendan, C. F. (2023). Cultivating an Inventor Mindset: A Culturo-Techno-Contextual Approach in STEM Education. Excellencia: International Multi-disciplinary Journal of Education (2994-9521), 1(6), 387-398.
Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., & Gardner, M. (2017). Effective Teacher Professional Development (research brief). Palo Alto, CA: Learning Policy Institute.
Dopson, S., Ferlie, E., McGivern, G., Fischer, M., Mitra, M., Ledger, J., & Behrens, S. (2018). Leadership development in Higher Education: A literature review and implications for programme redesign. Higher Education Quarterly, 1-17. DOI: 10.1111/hequ.12194 (Code 52).
Ebrahimi, E., Rezaei, F., & Ghaderi, S. (2023). Social capital and investment efficiency of the company. Investment Knowledge, 12(45), 53-71.
.Ebrahimi, Rezaei, Farzin, Qadri, Salahuddin (1402). Social capital and investment efficiency of the company. Investment Knowledge, 12(45), 53-71. (in Persian)
Esfahani, K., Soleimani, N., Torani, H., & Sabahi, P. (2018). Factors affecting the professional development of school administrators in the horizon of 1404. Journal of School administration, 7(4). (in Persian)
Farahbakhsh, S., Jafari Sarabi, M., Syahkamari, E., Gholami, M., & Moradi, S. (2017). Collecting Professional-Scientific Proficiencies of Primary Schools Managers in Lorestan Province. Journal of School Administration, 5(1), 113-127. (in Persian)
Galavzi, P. (2011). Principals’ Perceptions of Their Own Professional Development. Presented to the faculty of the Graduate School of the University of Texas at austain، in partial fulfillment of requirement for degree of doctor of education.
Good governance of managers and experts of the General Directorate of Sports and Youth. Strategic studies of sport and youth, 21(55), 289-304. doi: 10.22034/ssys.2022.1096.1750. (in Persian)
Hashemi, S. H., Tabari, M., Farhadi Mohali, A., & Matoufi, A.R. (1400). The position of social capital, social responsibility and professional ethics in the development of the enabling capabilities of the general evaluation framework model (CAF) with Shannon and Dimtel's entropy technique. Social capital management, Vol. 8, No. 1, 1-179. (in Persian)
Hosseinian, B.H.S., Nili, M.R., & Sharifian, F. (1402). Identifying the dimensions and components of the teachers' professional development model: the synthesis of professional development models. Theory and Practice in Curriculum, 11(22), 89-132. doi: 10.22034/tpcj.2024.190319. (in Persian)
Hosseinpour, F., Fadl Elahi Qomshi, S., & Mohammadi, M. (2018). The relationship between job performance and self-efficacy with the professional development of secondary school teachers in the 2nd district of Qom. Teacher Professional Development, 4(4), 1-14. (in Persian)
Ibrahim, N. (2011). Preparation and development of public secondary schools Principals in Kenya. Humanities and Social Science, 1(9), 22-36.
Ismaili, E., Samri, M., & Hosni, M. (2019). The effect of school organizational conditions, leadership perception and teachers' motivation on the improvement of teaching activities by mediating the professional development of elementary teachers. New educational approaches, 4(30), 108-128. (in Persian)
Khokhbashi, J., Modi, D., Hashemi Ahavi, S. M. (1401). Examining the role of social capital and social support. (in Persian)
Mathis , R.l. & Jackson, J.H (2018). Human Resource Management, cengage learning publishing
Mehrabanpour, M.R. & Jandaghi, M. (2018). Financial status and social capital. Social Capital Management, Vol. 6, No, 3, 327-349. (in Persian)
Mishchuk, H., Bilan, Y., Androniceanu, A., & Krol, V. (2023). Social capital: Evaluating its roles in competitiveness and ensuring human development. Journal of Competitiveness, 15(2).
Mousavi, F. & Shirzadi, P. (2017). The role of school administrators' social capital on teachers' job satisfaction. Teacher Professional Development, 3(4), 51-62. SID. https://sid.ir/paper/269615/fa. (in Persian)
Mousavi, S. S. & Pourali, M.R. (1402). Social capital and financial leverage. Investment Knowledge, 12(46), 1-23. (in Persian)
Muliadi, M., Muhammadiah, M. U., Amin, K. F., Kaharuddin, K., Junaidi, J., Pratiwi, B. I., & Fitriani, F. (2024). The information sharing among students on social media: the role of social capital and trust. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 54(4), 823-840.
Nahapiet, J. & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242-266.
Nazim, F. & Sadeghi, U. B. (2013). Providing a structural model of productivity based on social capital and intellectual capital in education. A new approach in educational management, sixth year, 2(22). (in Persian)
Neiri, Sh., Dehghan Neiri, M., & Samiri, F. (2017). The effect of behavioral integrity and perception of organizational policies on the trust of employees of the Ministry of Sports and Youth. Human resource management in sports, 6(1), 143-159. doi: 10.22044/shm.2019.7394.1798(in Persian). (in Persian)
Norad Sedigh, M., Naveh Ebrahim, A., Arasteh, H., & Zainabadi, H. R. (2018). Identification of the components of the professional development of talented managers of nongovernmental schools, mixed research. Managing Education in Organizations, 6(2), 183-224. (in Persian)
Pour Rahim, M. & Hossein Pour, R. (2019). The relationship between educational leadership and teacher self-efficacy with the professional development of primary school teachers in district 2 of Ardabil city. Applied Educational Leadership, 1(3), 65-76. (in Persian)
Sheikh Ahmadi, S. I., Rostami, Sh., & Sharifi, Sh. (1402). The importance of primary education. National Conference of Management and Humanities Researches in Iran. (in Persian)
Shnaid, B. & Heydari, D. (1384). Social Science Education Growth, No. 29. (in Persian)
Talkhabi, M., Rahmati, Z., & Moradi, A.R. (2019). Professional development of teachers and conceptual change through knowledge building environment. Cognitive Psychology Quarterly, 8(1), 53-66. (in Persian)
Vakili, H., Hasanpour, R., Jafarnia, M., Mir Hosseini Mohammadi, F., & Elham Al Sadat, A. (2023). Presenting the personal development model of strategic managers of the Islamic Revolution Foundation. Human Resource Studies, 12(3), 76-97. (in Persian)
Vakili, Hasanpour, Jafarnia, Mir Hosseini Mohammadi and Elham Al Sadat. (1401). Presenting the personal development model of strategic managers of the Islamic Revolution Foundation. Human Resource Studies, 12(3), 76-97. (in Persian)
Zahedi, S. & Bazargan, A. (2012). A look at the concept of faculty professional development and successful experiences in planning and implementing it. Higher Education Letter, 6(21), 7-26. (in Persian)