منابع موثر بر ساخت هویت جمعی کارآفرینانه از دیدگاه سرمایه اجتماعی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، مدیر گروه کسب و کار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه کسب و کار جدید، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22059/jscm.2024.380142.2533

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی چگونگی نقش سرمایه اجتماعی در ساخت هویت جمعی در تیم ها و کسب و کارهای کارآفرینانه است. این تحقیق کیفی با مروری بر مقالات مرتبط با هویت جمعی کارآفرینانه، تعداد 229 مطالعه را بررسی کرده و در نهایت 75 مطالعه در رابطه با ساخت هویت غربال شده، سپس 23 مقاله در ارتباط با ساخت هویت جمعی انتخاب شده و با استفاده از نرم افزار اتلس تی تحلیل مضمون وکدگذاری شد. پس از بررسی ادبیات موجود در زمینه هویت جمعی کارآفرینانه، یافته های تحقیقات موجود براساس سرمایه اجتماعی پیوندی و ارتباطی تقسیم بندی شد. یافته ها نشان داد اشتراک در ارزش ها، علایق، هویت، ملیت و حتی مکان و نماد ها(پوشش، رویداد ها، شعار ها و...)، احساس تعلق به گروه، ساختن روابط بین فردی در گروه و تلاش برای ایجاد دلبستگی از منابع سرمایه اجتماعی پیوندی برای ساخت هویت جمعی در درون گروه است. در سطح فرا گروه و میان سازمانی؛ ارزیابی اجتماعی مثبت، ایجاد اتحاد‌ها با ذینفعان و سرمایه گذاران، حفظ و شبکه سازی با کارآفرینان و سهامداران و تلاش های کارآفرینان برای اشاعه هویت جمعی با ایجاد ارتباط با دیگران از دیگر منابع هویت جمعی در سطح ارتباطی است. مدیران و موسسان عاملان این تغییرات هستند که گاهی با همکاری‌های بین گروهی و سازمانی و گاهی با اعمال قدرت و نفوذ و داستان سرایی و ایجاد قیاس ها بر ساخت هویت و یکپارچه سازی هویت جمعی اثر می‌گذارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات