ارتقای سرمایة اجتماعی از طریق مشارکت سازمان‌های غیردولتی (ملی و بین‌المللی) در توسعة اوان کودکی ایران: یک مطالعة سیاست‌ـ پژوهشی کیفی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

گروه علوم تربیتی، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

10.22059/jscm.2025.397758.2606

چکیده

با وجود سرمایة اجتماعی بالای سازمان‌های غیردولتی در سطح ملی و بین‌المللی، در طول یک قرن گذشته، ظرفیت آن‌ها به‌ندرت در جهت ارتقای آموزش و مراقبت از کودکان در دورة اوان کودکی مورد استفاده قرار گرفته است. ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدف تحلیل دیدگاه‌ها و تجربیات ذی‌نفعان پیرامون امکان‌های تعامل کارآمد میان سازمان‌های غیردولتی و سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک (سازمان توتک) جهت گسترش و ارتقای کیفیت آموزش و مراقبت اوان کودکی انجام شده است. این مطالعه از نوع «سیاست‌پژوهی» و با رویکرد کیفی طراحی و اجرا شده است. جامعة پژوهش شامل مدیران، سیاست‌گذاران، متخصصان، و کنشگران غیردولتی فعال در حوزة پیش از دبستان بود که از میان آن‌ها ۲۶ نفر به شیوة نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند گردآوری شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق تحلیل محتوای کیفی منجر به شناسایی 6 مضمون «ایجاد سامانة ملی اطلاعات متمرکز بر ظرفیت‌های سازمان غیردولتی فعال در حوزة کودک»، «تسهیل سازکارهای مشارکت و اعتماد حداکثری بخش غیردولتی»، «تقویت سرمایة اجتماعی و توانمندسازی سازمان‌های غیردولتی»، «نظام ارزیابی و اعتباربخشی منابع آموزشی»، «پاسخگویی و حرفه‌ای‌سازی سازمان‌های غیردولتی»، و «تعاملات آگاهانه با نهادهای بین‌المللی» شد. در مجموع، یافته‌های این پژوهش می‌تواند برای طراحی چگونگی تعامل سازمان توتک و سازمان‌های غیردولتی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


پایگاه اطلاع‌رسانی خیریه‌ها و سمن‌های کشور (1402). اطلاعات سمن‌ها و خیریه. بازیابی از: https://khairieh.com/
عراقیه، علی‌رضا؛ محبوب، سید علی؛ خورشیدی، عباس؛ خسروی بابادی، علی‌اکبر و مرادی، سعید (1398). الگوی مدیریت سازمان‌های آموزشی مردم‌نهاد حوزة مدرسه‌سازی. رهبری و مدیریت آموزشی، 13(4)، 101 ـ 124. Doi:20.1001.1.27171329.1398.13.4.7.4
فراست‌خواه، مقصود (1402). کنشگران مرزی: صد سال نخست از نسل شوشتری (1170 ش) تا نسل فروغی (1270 ش). چ 3. تهران: گام نو.
قادرزاده، امید؛ باباصفری، نافع و فروغی، رحمت (1403) سازمان‌های مردم‌نهاد و دلالت‌های آن برای تولید سرمایة اجتماعی: مطالعة اتنوگرافیک سازمان‌های مردم‌نهاد سردشت. مدیریت سرمایة اجتماعی، 11(3)، 237 ـ 254. Doi:10.22059/jscm.2024.369982.2478
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (1399). اساس‌نامة سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک. بازیابی از https://rc.majlis.ir/fa/law/show/1648271
مقیمی، سید محمد و میرزایی اهرنجانی، حسن (1382). ارائة الگوی مطلوب سازمانی برای سازمان‌های غیردولتی ایران با استفاده از رویکرد کارآفرینی. دانش مدیریت، 2(61)، 83 ـ 101.
Araghieh, A., Mahboob, S, A., Khosravi Babadi, A., & Moradi, S. (2019). Management model of non-governmental educational organizations in school building. Quarterly Journal of Educational Leadership and Management, 13(4), 101-124. Doi: 20.1001.1.27171329.1398.13.4.7.4. (in Persian)
Asad, A. L. & Kay, T. (2014). Theorizing the relationship between NGOs and the state in medical humanitarian development projects. Social Science & Medicine, 120, 325–333. Doi: 10.1016/j.socscimed.2014.04.045
Bennett, J. & Tayler, C. (2006). Starting strong II. Early childhood education and care. OECD publishing.
Bordoloi, C., Kumar, D., & Bordoloi, C. (2017). A review on the role of non-governmental organizations in achieving right to education. National Journal of Multidisciplinary Research and Development, 2(3), 7-11.
Bromideh, A. A. (2011). The widespread challenges of NGOs in developing countries: Case studies from Iran. International NGO Journal, 6(9), 197-202.
Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks. CA: Sage Publications.
Fang, J., Zhang, J., Bai, Y., Li, H., & Xie, S. (2022). Preschool Federations as a Strategy for the Sustainable Development of Early Childhood Education in China. Sustainability, 14(16), 9991. https://Doi.org/10.3390/su14169991.
Farastkhah, M. (2022). Border Activists: The First Hundred Years from the Shushtari Generation (1791) to the Foroughi Generation (1891). 3rd edition. Gameh noo publishing. (in Persian)
Ghaderzadeh, O., Babasafari, N., & Foroughi, R. (2024). Non-Governmental Organizations and its Implications for the Production of Social Capital: An Ethnographic Study of Non-Governmental Organizations in Sardasht. Social Capital Management, 11(3), 237-254. Doi: 10.22059/jscm.2024.369982.2478. (in Persian)
Gordon, I., Lewis, J., & Young, K. (1977). Perspectives on policy analysis. Public Administration Bulletin, 25, 26-35.
Hayden, J. & Wai, S. (2013). Community-based approaches to early childhood development. Handbook of early childhood development research and its impact on global policy, 275-290.
Hennink, M. M., Kaiser, B. N., & Marconi, V. C. (2017). Code saturation versus meaning saturation: how many interviews are enough?. Qualitative health research, 27(4), 591-608.
Hsieh, H. F. & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative health research, 15(9), 1277-1288.
Huntoon, L. (2001). Government use of nonprofit organizations to build social capital. The Journal of Socio-Economics, 30(2), 157-160.
Ichilov, O. (2012). Privatization and commercialization of public education: Consequences for citizenship and citizenship education. The Urban Review, 44(2), 281-301.
Information database of Iranian non-goverenment organizations (2022). Information on non-goverenment organization and charities. Retrieved from: https://khairieh.com/ (in Persian)
Islam, M. R. & Morgan, W. J. )2012(. Non-governmental organizations in Bangladesh: their contribution to social capital development and community empowerment. Community Development Journal, 47(3), 369-385. http://dx.doi.org/10.1093/ cdj/bsr024.
Islamic Council Parliament Research Center (2019). Statute of the National Organization for Child Education. Retrieved from https://rc.majlis.ir/fa/law/show/1648271. (in Persian)
Jaffer, R. & Jaffer, R. (2013). Early Childhood Development Project (ECDP) Balochistan Aga Khan Foundation (Pakistan) Mid Term Review. https://www.dfat.gov.au/sites/default/files/pak-ecdp-midterm-review feb2013.pdf.
Janssens, W., van de Gaag, J., & Gunning, J. W. (2004). The role of social capital in early childhood development: Evidence from rural India. Amsterdam Institute of International Development.
Kilby, P. (2006). Accountability for empowerment: Dilemmas facing non-governmental organizations. World Development, 34(6), 951-963.
Lahitani, A. & Sulistyaningsih, R. E. (2020). Early Childhood Education in Indonesia; A Primary Study on The Beneficiary Family of International Non-Government Organization. Asian Social Work Journal, 5(3), 1-11.
Laverack, G. (2006) Using a ‘domains’ approach to build community empowerment. Community Development Journal, 41(1), 4–12.
Mertha, A. (2009). “Fragmented Authoritarianism 2.0”: Political pluralization in the Chinese policy process. The China Quarterly, 200, 995–1012.
Moghimi, S, M. & Mirzaei Ahranjani, H. (2003). Presenting a desirable organizational model for Iranian non-governmental organizations using an entrepreneurial approach. Quarterly Journal of Management Knowledge, 2(61), 83-101. (in Persian)
Murthy, R.K. (2001). ‘Introduction’, in Murthy R.K. (ed.), Building Women’s Capacities: Interventions in Gender transformations. Sage, New Delhi.
Narayan, D. (1999). Bonds and Bridges: Social Capital and Poverty, Poverty Group. Washington D.C, World Bank.
OECD (2006). Starting Strong II: Early childhood education and care (Complete Edition Ed.). Paris. Available: http://www.oecd.org/dataoecd/57/58/36657509.pdf [12 February, 2007].
Okine, S. A. (2022). Non-governmental organization/non-profit organization impact on education policy in Ghana. Journal of Social, Behavioral, and Health Sciences, 16(11), 28-266.
Peters, B.G. & Pierre, J. (2000). Citizen versus the new public manager. Administration and Society, 32(1), 9-28.
Pierre, J. (2000). Debating Governance: Authority, Steering, and Democracy. Oxford: Oxford University Press.
Rist, R. C. (1984). On the application of qualitative research to the policy process: An emergent linkage. In L. Barton & S. Walker (Eds.). Social crisis and educational research. London: Croom Helm Ltd.
Rothstein, B. & Dietlind, S. (2008). The State and Social Capital: An Institutional Theory of Generalized Trust. Comparative Politics, 40(4), 441-459.
Sylva, K., Siraj-Blatchford, I., & Taggart, B. (2003). Assessing quality in the early years. (Stoke on Trent, Trentham Books).
The Global Journal (2013). ‘100 Top NGOs’ (http://www.theglobaljournal.net/ magazine/issue-15/). accessed 30 August 2014.
Walker, D. M., DePuccio, M. J., Hefner, J. L., Sieck, C., Hogan, T. H., McAlearney, A. S., ... & Huerta, T. R. (2022). Increasing Capacity for Evaluation of Community-Based Organizations: Lessons from the Ohio Equity Institute. Ohio Journal of Public Health, 4(2), 51-71.
Weinheber, B. C., Ben Nun, R., & Shiffman, E. (2008). Involvement of NGOs, funds and commercial philanthropy in the education system: Findinds’ report. Beit Berl College. (Hebrew)
Weiss, T. G. & Gordenker, L. (Eds.). (1996). NGOs, the UN, and global governance. Lynne Rienner Publishers.
Yanacopulos, H. (2015). International NGO engagement, advocacy, activism: The faces and spaces of change. Springer.
Yemini, M. & Sagie, N. (2015). School–Nongovernmental organization engagement as an entrepreneurial venture: A case study of sunlight’s engagement with Israeli schools. Educational Administration Quarterly, 51(4), 543-571.