نقش نام‌آوری کارفرما در ایجاد سرمایۀ اجتماعی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری،گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

2 استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

3 استادیار،گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

4 استادیار،گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

چکیده

پژوهش حاضر بررسی می‌کند چگونه مسئولیت اجتماعی سازمان از طریق تبدیل‌شدن به نام‌آوری کارفرما می‌تواند به سرمایة اجتماعی تبدیل شود. برای دستیابی به این هدف، شرکت‌کنندگان پژوهش، دانشجویان شاغل به تحصیل مقطع دکتری دانشکدة مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین طی سال‌های 1391 تا 1395بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 161 نفر از آن‌ها انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوة گردآوری داده‌ها، توصیفی - همبستگی است. به‌منظور آزمون فرضیه‌های پژوهش، داده‌های مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع‌آوری شد. برای بررسی روایی، روایی محتوا، همگرا و واگرا اجرا شد. شاخص پایایی، توسط دو شاخص آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی و تأیید شد. در پژوهش یادشده برای آزمون فرضیه‌های پژوهش مدل‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) به‌کار گرفته شد یافته‌های پژوهش، اثر مستقیم مسئولیت اجتماعی سازمان بر سرمایة اجتماعی را رد کرد، اما آثار مستقیم نام‌آوری کارفرما، رضایت مخاطبان درونی و تصویر مخاطبان بیرونی بر سرمایة اجتماعی تأیید شد. همچنین، اثر غیرمستقیم مسئولیت اجتماعی سازمان از طریق نام‌آوری کارفرما، رضایت مخاطبان درونی و تصویر ذهنی مخاطبان بیرونی، اثر غیرمستقیم نام‌آوری کارفرما به واسطة رضایت مخاطبان درونی و تصویر ذهنی مخاطبان بیرونی، اثر غیرمستقیم نام‌آوری کارفرما از طریق رضایت مخاطبان درونی، اثر غیرمستقیم رضایت مخاطبان درونی به واسطة تصویر ذهنی مخاطبان بیرونی، بر سرمایة اجتماعی تأیید شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Aubin, D., & Carlsen, B. (2008). Attract, engage & retain top talent: 50 plus one strategies used by the best. Bloomington: AuthorHouse.
Azoury, N., Daou, L., & Khoury, E. Ch. (2014). University image and its relationship to student satisfaction-case of the Middle Eastern private business schools. International Strategic Managemen Review, 2, 1-8.
Backhaus, K. T. S. (2004). Conceptualizing and researching employer branding. Career Development International, 9(5), 501-517.
Bergman, J., & Arnstrom, E. (2010). A ttracting the right employees: a study of successful employer branding. Thesis Project, Stockholm, Swedesh.
Boeding, B. (2013). Employer branding. Master Thesis: Social Policy and Social Interventions, University of Utrecht.
Brown, J. H., Melewar, T. C., Nguyen, B., & Wilson, E. J. (2016). Exploring brand identity, meaning, image, and reputation (BIMIR) in higher education: A special section. Journal of Brand Management, 7(3), 93-97.
Bustamante, S. (2014). CSR, Trust and the employer brand. www.csri.org.pl, www.csrtrends.eu
Creel, T. (2012). How corporate social responsibility influences brand equity. Management Entaccounting Quarterly, 13(4), 20-24.
Dennis, Ch., Papagiannidis, S., Alamanos, E., & Bourlakis, M. (2016). The role of brand attachment strength in higher education. Journal of Business Research, 69, 3049–3057.
Deppe, Ch., & Tieu, A. (2011). Public Administration on the edge of the recruitment war: A study about Swedish munucipalities' fight for top-management recruits. Bachelor´s Thesis, Linnaus University.
Fares, K., & Palmaer, V. (2015). The war for talent”, A study on employer brand attractiveness and how the choice of employer among potential employees are affected by corporate social responsibility engagement. Bachelor of Science in Business Administration. Kristianstad University.
Jacek, T. (2013). Social Capital. Trust and ideology. European Journal of Interdisciplinary Studies, 5(1), 8-25.
Jonze, J., & Öster, H. (2013). Employer branding in human resources management, The importance of recrug and retaining employees. Kandidatuppsats HT. Företagsekonomiska institutionen.
Kalajian, M. (2011). Employer Brand Framework for ICT B2B Multinationals Case Study: Ericsson AB. M.Sc. Thesis Stockholm, Sweden.
Lee, D., Moonb, J., & Mun Y. Y. (2015). Antecedents and consequences of mobile phone usability: Linking simplicity and interactivity to satisfaction, trust, and brand loyalty. Information & Management, 52, 295–304.
Li, Y.,  Pickles, A., &  Savage, M. (2005). Social Capital and Social Trust in Britain. European Sociological Review, 21(2), 109–123.
Marjoribanks, K., & Kwok, Y. (1998). Family Capital and Hong Kong Adolescents Academic Achievement. Psychological Reports, 83(1), 99-105.
Morgan, S. L., & Sorensen, A. B. (1999). Parental networks, social closure, and mathematics learning: a test of Coleman's social capital explanation of school effects. American Sociological Review, 64(5), 661-681.
Mathew, J., Dhanuraj, P. C., & Suresh, T. S. (2016). Brand building through corporate social responsibility; an Indian scenario. Asian Journal of Research in Business Economics and Managemen, 6(4), 1-8.
Moreira, A. C., & Silva, P. M. (2015). The trust-commitment challenge in service quality-loyalty relashonship. International Journal of Health Care Quality Assurance, 28(3), 253-266.
Nelson, P. R., & Persson. G. A. (2012). The development of an Employer Brand for a Growing IT Company. Using organizational culture to understand retention and attraction as aspects of Employer Branding, Linköpings universitet.
Nevzat, R., Amca, Y., Tanova, C., & Amca, H. (2016). Role of social media community in strengthening trust and loyalty for a university. Computers in Human Behavior, 65(4), 550-559.
Nyman, A., & Stamer, E. M. (2013). How to attract talented software developers: Developing a culturally differentiated employee value proposition. Master’s Thesis, Department of Management and Engineering Industrial.
Okafor, R. (2015). Employer branding, what is the big deal? From graduate students perception of a preferred Employer. Master of Arts in Human Resource Management. National College of Ireland. Submitted to National College of Ireland.
Parmar, A.(2014). The role of HR department in employer branding at public and private sector. Journal of Human Resources Management and Labor Studies, 2(2), 201-225.
Pöyry, E. (2012). Employer branding – fashion or the future? Investigation into the necessity of employer branding for organisations to attract talent (case study triodor software). BA (Hons) Business & Marketing.The University of Lincoln.
Putnam, R. D. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community. New York: Simon and Schuster.
Quelch, J., & Jocz, K. (2009).Global brands and social capital. The journal of the marketing society, 8(3), 27-29.
Rauschnabel, P. A., Krey, N., Babin, B. J., & Ivens, B. S. (2016). Brand management in higher education: The University Brand Personality Scale. Journal of Business Research, 7(3), 116-126.
Sampson, R. J., & Morenoff, J. D. (1999). Beyond social capital: spatial dynamics of collective efficacy for children. American Sociological Review, 64(5), 633-660.
Sparrow, P., & Otaye, L. (2015). Employer branding: From attraction to a core HR strategy. White Paper 15/01, Lancaster University.
Teachman, J. D. K. (1996). Social Capital and Dropping out of School Early. Journal of Marriage and the Family, 58(3), 773-783.
Zhou, M., & Bankston, C. (1998). Growing up American: The adaptation of Vietnamese children to American society. New York: Russell Sage Foundation Press.