تأثیر سرمایۀ اجتماعی و دانش جمعی بر هوش تجاری و چابکی سازمان (مطالعۀ موردی: شعب بانک ملی شهر زاهدان)

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی‌ارشد، دانشکدة مهندسی صنایع، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

2 دانشیار، دانشکدة مهندسی صنایع، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

3 استادیار، دانشکدة مهندسی صنایع، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

چکیده

سرمایة اجتماعی نقش مهمی در جذب مشتری و ایجاد تصویر مطلوب از برند و خدمات دارد. چون شرکت‏ها در کسب‌وکارهای خدماتی به ‏طور مستقیم مورد قضاوت مشتریان‌اند، هر گونه اقدام در جهت بالا بردن سرمایة اجتماعی شرکت بر میزان جذب مشتریان مؤثر است. از طرف دیگر داشتن هوش تجاری و استفاده از دانش جمعی به عنوان دو بال می‏توانند برای شرکت‏ها مزیت رقابتی ایجاد کنند. این مزیت رقابتی می‏تواند در قالب چابکی سازمانی و بالا رفتن اثربخشی کارکنان شرکت‏های خدماتی، مثل بانک، نمود پیدا کند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی و دانش جمعی بر هوش تجاری و چابکی سازمانی صورت گرفت. نمونة آماری پژوهش 120 نفر از کارکنان شعب بانک ملی شهر زاهدان بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‏های چابکی سازمانی، سرمایة اجتماعی، هوش تجاری، و ایجاد دانش جمعی بود. یافته‌های تحقیق بیانگر ارتباط معنادار بین متغیرهای مورد مطالعه در شعب بانک ملی است. نتایج پژوهش بیانگر تأثیر مثبت و معنادار هوش ‏تجاری بر میزان چابکی سازمان است. نتایج نشان داد سرمایة اجتماعی بر چابکی سازمانی با نقش میانجی ایجاد دانش جمعی کارکنان تأثیر معنادار ندارد. اما سرمایة اجتماعی بر چابکی سازمانی با نقش میانجی هوش تجاری کارکنان، همچنین ایجاد دانش جمعی بر چابکی ‏سازمان با نقش میانجی هوش تجاری کارکنان تأثیر مثبت و معنادار دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


آب‏یار، سیده مهدیه (1398). «مدیریت دانش»، پژوهشنامة اورمزد، 49، ص 51 ـ 60.
ابدالی، علی؛ علی یاوری؛ ابراهیم بشارتی (1395). «بررسی تأثیر انواع هوش سازمانی، تجاری، و رقابتی بر عملکرد سازمانی (مورد مطالعه: بانک قوامین)»، توسعة مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 41، ص 105 ـ 120.
اخترمحققی، مهدی (1385). سرمایة اجتماعی، تهران، اندیشه.
جورکش، ن؛ ا.ر. شکرچی‌زاده؛ س. سرجویی (1395). «بررسی تأثیر چابکی سازمانی بر عملکرد پرسنل شاغل شرکت زمزم اصفهان»، دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21، د 2.
سبک‌رو، مهدی؛ سعید آیباغی اصفهانی؛ حمید برزگرلو (1396). «تأثیر سرمایة اجتماعی بر سلامت سازمانی در سازمان‌های دولتی»، مدیریت سرمایة اجتماعی، 4(2)، ص 199 ـ 220.
شاکری، محمدصادق؛ محمدرضا حسنی آهنگر (1392). «بررسی رابطة میان هوش تجاری و مدیریت فرایندهای کسب‌وکار»، اولین همایش ملی مدیریت کسب‌وکار.
فرجی، سمیرا (1395). «بررسی اثر هوش تجاری بر تصمیمات سازمانی: با رویکردی به ساخت و پیاده‌سازی سیستم هوش تجاری»، کنفرانس بین‌المللی نخبگان مدیریت، 1.
References
Abdali, A., Yavari, A., & Besharati, A. (2016). “Examining the effect of different types of organizational, business, and competitive intelligence on organizational performance (Case study: Ghavamin Bank)”, Quarterly Journal of Human Resources Management and Support Development, 41, pp. 105-120. (in Persian)
Abili, K. & Faraji, H. (2009). “A comparative study on organizational social capital in faculties of Humanities”, Tehran, Iran: Social and Behavioral Sciences at University of Tehran, Iran.
Abyar, S.M. (2019). “Knowledge management”, Ourmazd Research Journal, 49, pp. 51-60. (in Persian)
Akbari, P. & Baharestan, O. (2013). “The analysis of the impact of information technology and social capital on entrepreneurial orientation in iran pharmaceutical industry (Case study: Alborz Drug Company)”, International Journal of Management and Business Research, 3(3), pp. 215-232.
Akhtar-Mohagheghi, M. (2006). Social Capital, Tehran, Andisheh Publications. (in Persian)
Alaarj, S., Abidin-Mohamed, Z., & Bustamam, U. S. B. A. (2016). “Mediating Role of Trust on the Effects of Knowledge Management Capabilities on Organizational Performance”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 235, pp. 729-738. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.11.074
Al-Omoush, K. S., Simón-Moya, V., & Sendra-García, J. (2020). “The impact of social capital and collaborative knowledge creation on e-business proactiveness and organizational agility in responding to the COVID-19 crisis”, Journal of Innovation & Knowledge, 5(4), pp. 279-288.
Chen, X. & Siau, K. (2020). “Business analytics/business intelligence and IT infrastructure: impact on organizational agility”, Journal of Organizational and End User Computing (JOEUC), 32(4), pp. 138-161.
Dorasamy, M., Raman, M., & Kaliannan, M. (2013). “Knowledge management systems in support of disasters management: A two decade review”, Technological Forecasting and Social Change, 80(9), pp. 1834-1853.
Faraji, S. (2015). “Examining the effect of business intelligence on organizational decisions: With an approach to the construction and implementation of business intelligence system”, International Conference of Management Elites, 1. (in Persian)
Fornell, C. & Larcker, D. F. (1981). “Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error”, Journal of marketing research, No. 18(1), pp. 39-50.
GhalichKhani, R. D. & Hakkak, M. (2016). “A Model for Measuring the Direct and Indirect Impact of Business Intelligence on Organizational Agility with Partial Mediatory role of Empowerment (Case Study: Tehran Construction Engineering Organization (TCEO) and ETKA Organization Industries.co)”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 230, pp. 413-421.
Ghlichlee, B. & Rajabi Shahrabadi, E. (2015). “Study of Relationship between Knowledge Creation, Technological Innovation and Organizational Agility (A Case to Study: Iran Alloy Steel Company)”, Journal of Industrial Management Perspective, 4(4 Winter 2015), pp. 95-116.
Ghoshal, S. & Kim, S. K. (1986). “Building effective intelligence systems for competitive advantage”, Sloan Management Review (1986-1998), 28(1), 49.
Henseler, J. Hubona, G. & Ray, P. A. (2016). Using PLS path modeling in new technology research: updated guidelines. Industrial management & data systems, 116(1), pp.2-20.
Hooper, M. J. & Brassard, M. A. (1998). “Survey of Manufacturing Practice Within The Uk Automotive Industry. Proceedings Of The 15th Conference Of The Irish Manufacturing Committee”, University of Ulste.
Khosravi Pour, B. & Koorehpaz, H.A. (2019). “The effect of social capital dimensions on organizational agility in higher education”, Management and Entrepreneurship Studies Journal, 2(5), pp. 110-121. (in Persian)
Kim, S.-C. & Seo, Y.-W. (2020). “A Study on the Impact of Financial Institutions' Creating Shared Value and Organizational Agility on Management Performance: Focusing on Social Capital”, The Journal of the Korea Contents Association, 20(10), pp. 641-653.
Lin, Y., Desouza, K. C., & Roy, S. (2010). “Measuring agility of networked organizational structures via network entropy and mutual information”, Applied Mathematics and Computation, 216(10), pp. 2824-2836.
Morawiec, P. & Sołtysik-Piorunkiewicz, A. (2022). “Knowledge Management Significance in Agile Organization in Lights of COVID-19 Pandemic Changes”, Information Systems, Cham.
Nahapiet, J. & Ghoshal, S. (1998). “Social Capital, Intellectual Capital, and the Organizational Advantage”, The Academy of Management Review, 23.
Popovič, A., Hackney, R., Coelho, P., & Jaklič, J. (2012). “Towards business intelligence systems success: Effects of maturity and culture on analytical decision making”, Decision Support Systems, 54, pp. 729-739.
Sabokroo, M., Aibaghi Esfahani, S., & Barzegarlou, H. (2017). “The impact of social capital on organizational health in governmental organizations”, Social Capital Management Journal, 4(2), pp. 199-220. (in Persian)
Shafiee, S., Zareian, H., & Brakhas Ghormish, H. (2017). “The effect of business intelligence on financial performance through innovation and brand success (the case study: private sports clubs in Rasht)”, Sport management peview, 41, pp. 127-146.
Shakeri, M.S. & Hassani Ahangar, M.R. (2013). “Examining the relationship between business intelligence and business processes management”, The first National Conference on Business Management. (in Persian)
Sharifi, H. & Zhang, D. (2000). “A methodology for achieving agility in manufacturing organisations: An introduction”, International journal of production Economics, 62, pp. 7-22.
Teng, C.-I. (2018). “Managing gamer relationships to enhance online gamer loyalty: The perspectives of social capital theory and self-perception theory”, Computers in Human Behavior, 79, pp. 59-67. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.10.024.